İşçiler adliyeye geldi, büyük bölümü içeri alınmadı
Bursagaz’da aylardır devam eden sendikal yetki mücadelesi yargı sürecinde yeni bir aşamaya girerken, bugün görülen duruşmalar işçilerin yoğun ilgisine sahne oldu. Sabah saatlerinden itibaren adliye önünde toplanan işçiler, davayı yakından takip etmek istedi. Ancak duruşma salonuna girişlerde yaşanan kısıtlamalar nedeniyle işçilerin büyük bölümü mahkeme salonuna alınmadı.
Edinilen bilgilere göre Başsavcılık, 15 işçinin izleyici olarak duruşmayı takip etmesine onay verdi. Buna rağmen mahkeme başkanı yalnızca 5 işçinin salona girmesine izin verdi. Karar, adliye koridorlarında bekleyen işçiler ve sendika temsilcileri tarafından tepkiyle karşılandı.
Aynı konuda iki ayrı dava
Duruşmaların en dikkat çeken yönlerinden biri ise aynı gün ve aynı kapsamda iki ayrı dosyanın görüşülmesi oldu. Hukukçular, aynı hukuki uyuşmazlıktan kaynaklanan dosyaların farklı mahkemelerde ve ayrı ayrı ele alınmasının usul açısından tartışmalı bir durum yarattığını ifade etti.
Sendika avukatı Mustafa Avcıoğlu, duruşma sonrası yaptığı değerlendirmede, söz konusu uygulamanın hukuken “derdestlik” sorunu doğurduğunu belirtti. Avcıoğlu, “Bu durumda hukuken derdestlik oluşmuştur. Aynı dava ayrı ayrı görülüyor. Esasen aynı hukuki ilişkinin ve aynı uyuşmazlığın farklı dosyalar halinde değerlendirilmesi yargılamanın sağlıklı yürütülmesi açısından sorun yaratmaktadır” dedi.
Yetki sürecinin başlangıcı mart ayına dayanıyor
Taraflar arasındaki anlaşmazlığın temelinde sendikanın yürüttüğü örgütlenme ve yetki süreci bulunuyor. Sendika, 16 Mart tarihinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na yetki başvurusunda bulundu. Ancak bu süreçte işverenin işçi sayılarına ilişkin bazı işlemler yaptığı iddia edildi.
Sendika kaynakları, işletmede çalışan işçi sayısının yetki tespitini etkileyecek şekilde değiştirilmeye çalışıldığını öne sürüyor. İddialara göre başvuru sürecinin kritik günlerinde bir gecede 40 ila 50 işçinin işe giriş işlemleriyle oynandı ve çalışan sayısında yapay değişiklikler oluşturuldu. Bu durumun sendikanın çoğunluk tespitini etkilemeyi amaçladığı ileri sürülüyor.
Sendika çoğunluğu sağladığını savunuyor
Öte yandan sendika, hem işyeri hem de işletme düzeyinde gerekli çoğunluk şartlarını yerine getirdiğini belirtiyor. Örgütlenme çalışmaları sonucunda işyeri temsilciliği için gerekli üye sayısına ulaşıldığını ifade eden sendika, 30 Mart tarihinde resmi başvurusunu gerçekleştirdi.
Yapılan başvurunun ardından işyerinde yüzde 50'nin üzerinde çoğunluk sağlandığı ve bu nedenle sendikanın işyeri temsilciliği hakkını kazandığı belirtildi. Sendika ayrıca işletme yetkisi için gerekli olan yüzde 40 çoğunluk şartının da karşılandığını savunuyor. Yetki tespitinin ardından işveren ile sendika arasındaki gerilimin daha da arttığı ifade ediliyor.
Karar ekim ayında
Mahkeme, hem sendikanın hem de işverenin yaptığı itirazların değerlendirilmesini 13 Ekim tarihine erteledi. Duruşmada verilen ara karar kapsamında dosyaların birleştirilip birleştirilmeyeceği ya da mevcut itirazların reddedilip edilmeyeceği önümüzdeki süreçte netlik kazanacak.
Özellikle aynı kapsamda açılan davaların tek dosyada toplanması yönünde bir karar çıkıp çıkmayacağı merak konusu olurken, ekim ayında yapılacak duruşmanın Bursagaz’daki sendikal yetki mücadelesinin geleceği açısından kritik önemde olduğu değerlendiriliyor.
İşçilerin gözü 13 Ekim’de
Aylar süren örgütlenme çalışmalarının ardından yargıya taşınan süreçte işçiler, sendikal yetkinin kesinleşmesini bekliyor. Bugünkü duruşmada yaşanan salon tartışmaları ve usule ilişkin itirazlar davanın önüne geçse de, asıl belirleyici sürecin 13 Ekim’de görülecek duruşmada şekillenmesi bekleniyor.
Bursagaz işçileri ise hem yetki sürecinin hem de mahkemede yapılacak değerlendirmelerin sonucunu yakından takip etmeyi sürdürüyor.