400 binden fazla mahkum ve milyonlarca mahkum yakınının beklediği İnfaz paketi Meclis'te. Saat 15:00'da görüşmelere başlanacak.

Kurban Bayramı öncesine yetiştirilerek Meclis'e getirilip kanunlaştırılması beklenen "İnfaz Yasası", AK Parti ile DEM Parti görüşmesinin ardından belli maddelerin dışında "değişiklikler sonbahara bırakıldı" açıklaması ile 400 binden fazla mahkum ve milyonlarca mahkum yakınının umudunu kırmıştı.

İki partiden de görüşmelerin genel anlamda olumlu geçtiği açıklamaları gelmesine rağmen DEM Parti Grup Başkanvekili Sezai Temelli, infaz yasası görüşmelerine ilişkin, "Gelecek teklifte sadece hasta tutuklular olacak" açıklaması yaptı.

Sezai Temelli, infaz yasasına ilişkin, "Gelecek teklifte sadece hasta tutuklular olacak. Kamuoyunun beklediği bazı infaz yasası değişiklikleri maalesef olmadı. İktidar, etki analizi yapılmadığını ve bu nedenle değişikliklerin sonbahara bırakıldığını söyledi." dedi.

İNFAZ PAKETİ MECLİS'TE

AK Parti ile MHP’nin DEM Parti’nin de katkısını alarak hazırladığı infaz düzenlemesinden “Covid tahliyeleri”nin son dakikada çıkartılması siyaset kulislerini hareketlendirdi.

DEM görüşmesinin ardından bazı maddelerde değişikliğe gittiği bilinen AK Parti, infaz yasasında değişikliğe götürecek düzenlemeyi bugün saat 15:00'da TBMM Genel Kurulu'na sunacak.

İktidar ve muhalefet kulislerinde neden böyle bir değişikliğe gidildiği sorgulanırken iktidar cephesinden gelen “FETÖ tutuklularının da yararlanabileceği kaygılarının giderilmesi gerekiyor. Daha derin bir etki analizine ihtiyaç var” değerlendirmelerine yeni yaklaşımlar da eklendi.

PKK’nın kendini feshettiğini ve silah bırakma kararını aldığı kongre kararlarını duyurduğu 12 Mayıs’tan sonra başlayan “silah bırakma süreci”nin devam etmesi de infaz düzenlemesinden “Covid tahliyelerinin” çıkartılmasında rol oynadı.

Hilal Köylü'nün haberine göre; silah bırakma süreci tamamlanmadan “Covid tahliyeleri”nin yapılmasının “Terörsüz Türkiye sürecinin ruhuna uygun olmayacağı”nın düşünüldüğünün konuşulduğu iktidar kulislerinde “Geniş bir infaz düzenlemesi yapılacak. Silah bırakma tamamlandıktan sonra infaz düzenlemesi de meclise gelir” görüşü hakim olmaya başladı.

AK Parti grup başkanvekili Abdullah Güler, meclise sundukları infaz paketinin detaylarını açıklıyor.

Günlerdir konuşulan infaz paketi meclis'e sunuldu. Meclis Başkanlığı'na sunulan infaz düzenlemesi kanun teklifini AKP Grup Başkanvekili Abdullah Güler, şöyle açıkladı:

Biraz önce Meclis Başkanlığımıza arz etmiş olduğumuz 10 farklı kanunda değişiklik veya düzenleme içeren yürürlük ve yürütme maddeleriyle birlikte toplamda 30 maddeden oluşan ceza ve güvenlik tedbirlerinin infazı hakkında kanun teklifimizle bazı kanunlarda değişiklik yapılmasına dair teklifimiz şu anda Meclis Başkanlığımıza arz etmiş bulunuyoruz.

Tabii Adalet Komisyonu Başkanlığımıza havale edilecek. yarın cumartesi, önümüzdeki günlerde inşallah komisyon çalışmalarının planlaması biraz sonra arkadaşlarımız milletvekillerimiz tarafından Adalet Komisyonu Başkanımız tarafından gerçekleştirilecek. Tabii burada hazırlığı bu kanun teklifimizin hazırlığında Adalet Komisyonu Başkan vekilimiz, Samsun Milletvekilimiz Orhan Kırcalı Bey, yine Uşak Milletvekilimiz, Adalet Komisyonu üyemiz Fahrettin Tuğrul Bey ve yine Kastamonu Milletvekilimiz Halil Uluğay Beyle de ciddi mesailer burada harcandı. Ben hasleten kendilerine çok teşekkür ediyorum bu emekler için.

Yine tabii imza sahibi diğer Adalet Komisyonu, Anayasa Komisyonu ve diğer milletvekillerimiz, hukukçu milletvekillerimiz de bu süreçte ciddi katkılar sağladılar. Değerli arkadaşlar, değerli basın mensupları bilindiği üzere AK Parti olarak 2002'den bu yana reform niteliğinde birçok önemli düzenlemeyi hayata geçirdik. Her konuda gerek aksayan yönlerin iyileştirilmesi, gerekse de sistemin daha hızlı, etkin, sonuç verici çalıştırılabilmesi amacıyla da bir çok kanun teklifimizi hayata geçirmiştik. Bu kapsamda da ceza ve güvenlik tedbirlerinin infazı hakkında kanun ile bazı kanunlardaki değişiklik teklifimizi de bugün itibarıyla 10. yargı paketi şekliyle beraber sunmuş bulunuyoruz.

Katılımcı bir anlayışla, uygulayıcı, hakim ve özellikle uygulamada bulunan yerelde görev yapan hakim ve savcılarımızın, baro temsilcilerinin, akademisyenlerimizin, sivil toplum kuruluşlarımızın temsilcileriyle birçok paydaşımızla beraber uzun zamandır çalışmalar yürütüyoruz. Tabii 23 Ocak 2025 tarihinde Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından açıklanan 4. yargı reformu strateji belgesinde de Türkiye Yüzyılı, adalete yüzyıl hedefi doğrultusunda hukukun üstünlüğünü esas alan, gecikmeyen ve öngörülebilir bir adalet sistemi anlayışıyla da önümüzdeki günlerde bu kanun teklifimiz bir başlangıç devam edeceğiz. Özellikle Adalet Bakanımız Sayın Yılmaz Tunç Bey'e, bakan yardımcılarımıza ve buradaki genel müdürlerimize hasseten ben teşekkür ediyorum. Her bir başlıkta metinler halinde bir havuzda toplamak suretiyle birçok madde değişikliğini şu anda devam ettiriyoruz.

Diyanet İşleri Başkanlığı ile ilgili hükümler içeren kanun teklifi kabul edildi ve yasalaştı
Diyanet İşleri Başkanlığı ile ilgili hükümler içeren kanun teklifi kabul edildi ve yasalaştı
İçeriği Görüntüle

Önümüzdeki günlerde de inşallah onlardan oluşacak farklı paketleri de yine gündemde sizlerle paylaşacağız. Önceki reform belgelerinin devamı ve tamamlayıcısı durumunda olan 2025-2029 dönemini kapsayan beş amaç, 45 hedef ve 264 faaliyeti yer aldığı yeni reform strateji belgesiyle yargı bağımsızlığı ve tarafsızlığının daha da güçlendirilmesi, hukuki güvenliğin kuvvetlendirilmesi, yargılamaların makul sürede tamamlanması, çözüm merkezli ve öngörülebilir bir adalet sisteminin oluşturulması, yargılama usullerinin sadeleştirerek verimliliğin artırılması, yargıya erişim, adalet uygulamalarının yaygınlaştırılması, ceza adalet sisteminin etkinlik ve caydırıcılığının tahkim edilmesi de yine kanun tekliflerimizde hedeflenmişti.

Dördüncü yargı reformu strateji belgesi esas alınarak hazırlanan bu kanun teklifiyle doğrudan insan hayatına dokunan düzenlemelerin yanında suç ve ceza adaletinin sağlanmasıyla beraber özellikle mahkum ıslahı noktasında iyi hal durumunun güçlendirilmesi ve mahkumun cezaevi koşulları içerisindeki disiplin kurallarına, oradaki mesleki eğitimlere uyumu ve koşullu salıverilme hükümleri kapsamı içerisinde idari ve gözlem kurulları kapsamındaki olumlu süreci de biz burada desteklemek istiyoruz.

Bu kapsam içerisinde biz neler yaptık. maddeleri burada sizlerle paylaşmak istiyorum. Teklifimizde dokuz farklı kanunda değişiklik veya düzenleme getiriyoruz. Toplam 30 maddeden oluşuyor, yürütme ve yürürlük maddesiyle beraber. Özellikle infaz adaletinin sağlanması hususu başta olmak üzere, suç işlenmesinin önlenmesi, caydırıcılığın sağlanması, şiddet suçları ve trafik düzenini bozan eylemlerle daha etkin mücadele edilmesi ve toplumumuzun, kişilerin trafik ve can ve mal güvenliğinin sağlanması ile toplumsal huzurunda güçlendirilmesini amaç ediniyoruz. Öncelikle olarak maddelerimizin birinde, hükümlülerin 1 yıllık denetimli serbestlikten faydalanabilmesi için koşullu salıverilme tarihine kadar ceza infaz kurumunda geçirilmesi gereken sürenin en az onda birinin mutlaka ceza infaz kurumunda geçirilmesi sağlanmak, istiyoruz, sağlamak istiyoruz. Düzenlemeyle hükümlülerin aldıklarıyla cezayla orantılı olarak belirli bir süre ceza infaz kurumunda geçirmelerini sağlayarak cezanın etkinliğini daha da artırmayı hedefliyoruz. Burada 1 yıllık mahdu denetimli serbestlik süresi bakımından da bir değişiklik öngörmüyoruz. Bu devam ediyor. Bununla birlikte, cezası az olan, kamuoyunda vatandaşlarımız nezdinde yatırı olmayan şeklinde ifade edilen durumlarda da özellikle toplumsal suçlarda infial uyandıran 2 yılın altındaki cezalara da 1 yıllık denetimli serbestlik dönemi içerisindeki dönemin 5 günden aşağı olmamak üzere onda birinin de ceza infaz kurumunda geçirilmesini burada öngörüyoruz.

Cezanın ıslah ve önleyici amacını da burada sağlamak istiyoruz. Diğer bir maddede ikinci kez mükerrerlerin koşullu salıverilmeden faydalanabilmesine de imkan getiriyoruz. Teklifimizle yine iyi hal durumunun ve koşullu salıverilme şartlarının güçlendirilmesi ve uygulama etkinliğinin de artırılmasını arzuluyoruz.

Teklifimizde haklarında 2. defa tekerrür hükümlerinin uygulanmasına karar verilen hükümlülerin dış dünyaya uyum sağlamaları ve rehabilite edilerek yeniden suç işleme, işlemelerinin önüne geçilmesi amacıyla dörtte üçlük koşullu salıverilme şartları içerisinde dörtte üçlük 3/4'ün iyi halli olarak infaz etmeleri durumunda koşullu salıverilme hükümlerinden faydalanmasını burada öneriyoruz.

Toplamda bu kapsam içerisinde şu anda cezaevlerimizde, 19.800 civarında da bir mahkumun bulunduğunu da ifade etmek isterim. Özel infaz usullerinin kapsamını da genişletiyoruz. Teklifimizde çocukların ve kadınların lehine olacak şekilde, penoloji yani iyileştirme bilimine uygun olarak özel infaz usullerinde kapsamını burada genişletiyoruz. Özellikle hafta sonu veya geceleyin infaz usulünün kapsamını kasten işlenen suçlarda 1 yıl 6 aydan 3 yıla çıkarıyoruz. Taksirle öldürme suçu hariç, taksirle işlenen suçlarda da, , bu süreyi 3 yıldan 5 yıla çıkarıyoruz. Diğer yandan konutta infaz usulünün kapsamında genişletiyoruz. Kadın, çocuk veya 65 yaşını bitirmiş kişiler bakımından bu süreyi 1 yıldan 3 yıla çıkarıyoruz. 70 yaşını bitirmiş kişiler bakımından 2 yıldan 4 yıla çıkarıyoruz. 75 yaşını bitirmiş kişiler bakımından 4 yıldan 5 yıla çıkarıyoruz. Ayrıca 80 yaşını bitirmiş kişiler bakımından 6 yıl hapis cezasının konutta infazına karar verilebilmesine imkan tanıyoruz. Yine, hastalık ve engellilik nedeniyle ağırlaştırılmış müebbet hapis cezası hariç olmak üzere diğer hapis cezalarında adli tıp kurumu raporuna göre cezaevi koşullarında bakımını tek başına sürdüremeyecek olan mahkumlarla ilgili de daha insani koşullarda sağlık ve tedavi süreçlerinin olumlu yürütülmesi için konutta infaz şartlarını da getiriyoruz. Doğum nedeniyle 3 yıl yerine 5 yıl hapis cezasının konutta infazına karar verilmesi imkanını da burada teklifimizde yer vermiş oluyoruz. Yine, çocuk kapalı ceza infaz kurumları ile eğitim evlerine yönelik düzenlemeleri de burada hayata geçiriyoruz. Teklifimizle çocuk hükümlerin cezaların infazına, çocuk eğitim evleri yerine çocuk kapalı infaz kurumlarında başlanması, iyi halli olan çocukların cezaevi idari ve gözlem kurullarının olumlu raporu neticesinde eğitim evlerine gönderilmesini de burada amaçlıyoruz. Özellikle son dönemlerde büyük şehirlerimizde farklı öldürme olaylarına karışan küçük yaştaki çocuklarımızın daha da korunaklı ve belirli bir uygulama içerisinde hem bir daha suça karışmama, bir daha suç işlememe noktasında gerek cezaevi koşulları içerisinde gerekse de eğitim evleri içerisinde çok daha farklı eğitim modellemeleriyle beraber bu konuyu da genişletmiş oluyoruz. Kişilerin can ve mal güvenliğinin sağlanması amacıyla bazı suçların cezalarında artırılması ve unsurlarının da yeniden düzenlenmesini burada önerdik. Böylelikle suç ve ceza adaletinin sağlanması, kamu düzeni ve toplum nezdinde cezasızlık algısının da bir nebze olsun düzeltilmesini burada amaçlamış bulunuyoruz. Bu kapsamda teşebbüs hükümlerin uygulandığında daha az indirim yapılması da sağlanmaktadır. Diğer bir halde, kasten yaralama neticesi sebebiyle ağırlaştırılmış yaralama ve tehdit suçlarının cezalarının belirli bir miktarında artırmayı öngörüyoruz.

Meskun mahalde silahla ateş etme suçunun cezası artırılmakta. Halk arasında kuru sıkı olarak bilinen ses ve gaz fişeği atabilen silahlar da bu suçun kapsamına alınmaktadır. Toplum nezdinde o silahın kuru sıkımı, gerçek silah mı olduğu bilinemediğinden ortaya çıkardığı etkinin ve aynı zamanda korkunun da toplum nezdinde ortadan kaldırılmasına yönelik olarak da bu durumları da yine kanun maddesi içerisine alıyoruz. Ayrıca bu suçun düğün, nişan ve asker uğurlama gibi toplumumuzun .... bulunduğu toplu alanlarda da işlenmesi halinde de verilecek cezanın artırılmasını da burada öneriyoruz. Alkol ve uyuşturucu madde etkisinde araç kullanma suçunun da cezasını bu teklifimizde artırıyoruz. Trafikte yol kesme müstakil suç olarak düzenlenmekte ve bu fiiller bakımından da ağır yaptırımları da burada teklifimizde yer veriyoruz. Değerli arkadaşlar, değerli basın mensupları, teklifimizde ayrıca Anayasa Mahkemesince verilen iptal kararlarının oluşturacağı hukuki boşlukların doldurulması ve uygulamada da herhangi bir tereddütlerin yaşanmaması için de bazı tekliflerimiz var Anayasa Mahkememizin iptal etmiş olduğu. Bunlardan bir kısmı şu. İstinaf ve temyiz kanun yolu başvurusunda esas alınacak parasal sınırların belirlenmesinde davanın açıldığı tarihteki miktarın esas alınmasını kabul ediyoruz. Çünkü hak arama hürriyeti noktasında, bazı uzun yargılamalar neticesinde bu miktarın değerini kaybetmesi neticesinde, hak arama yollarında bazı mağduriyetler yaşanıyor. Tabii bunu da bu teklifimizde düzeltmiş oluyoruz. Diğer bir maddemizde hukuki belirlilik ve öngörülebilirlik ilkesi kapsamında noterlere uygulanacak disiplin cezalarında, yine Anayasa Mahkememizin aradığı şartlar dahilinde yeniden düzenliyoruz. Devletimizin, çalışanlarımızı koruması, pozitif yükümlülüğü kapsamında da özellikle yurt dışında faaliyet yürüten Türk firmalarımızın hukuki belirlilik ve kanunluk ilkesi içerisinde çalıştırmış olduğu işçilerimize yönelik olarak uygulanacak, iş kanunu ve diğer sözleşme maddeleri kapsamında Anayasa Mahkememizin yakın zamanda iptal etmiş olduğu bir madde hükmü vardı.

Onu da yeniden Anayasa Mahkememizin aradığı şartlar dahilinde bir çerçeve olarak burada öneriyoruz. Yine Anayasa Mahkememizin yakın zamanda iptal etmiş olduğu içeriğin çıkarılması ve erişimin engellenmesiyle ilgili olarak özellikle kişilik haklarının korunması, kişinin şeref, onur ve hassasiyeti noktasında ve özellikle aile ve toplum huzuru açısından da bir güvence oluşturması bakımından 56 51 sayılı internet kanununda bazı düzenlemelerde yine Anayasa Mahkememizin belirlediği çerçevede düzenlemiş bulunuyoruz. AK Parti olarak bugün vermiş olduğumuz teklifimiz ile hukuk devleti ilkesinin geliştirilmesi ve adalet sisteminin daha da güçlendirilmesine bir basamak olması, bir adım olması noktasında gayret ediyoruz. Özellikle terörsüz Türkiye yolunda çok gayretli inançlı çabalarımız var. İnşallah toplumumuzun güvenliği, huzuru, barışı noktasında, terörsüz Türkiye yolunda, önümüzdeki günlerde de yine çok ciddi çalışmalarımızı, hem idari tedbirler, uygulamalar olarak, hem de varsa ihtiyaçlar noktasında kanun hazırlıklarımızı, devam ettireceğiz.