Bursa Milletvekili Yüksel Selçuk Türkoğlu, nakliyeci esnafının yaşadığı ağır ekonomik koşulları Türkiye Büyük Millet Meclisi gündemine taşıdı. Türkoğlu, yüksek akaryakıt maliyetleri, ağır vergi yükü, araç bakım-onarım giderleri ve büyük ölçekli lojistik şirketlerle yaşanan haksız rekabet nedeniyle esnafın adeta piyasadan silinmek istendiğini söyledi.
Hazırladığı soru önergelerini hem Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na hem de Hazine ve Maliye Bakanı’na yönelten Türkoğlu, “Nakliyeci esnafı kontak mı kapatsın?” diye sordu.
“Esnaf Ayakta Kalacak Gücü Bulamıyor”
Türkoğlu, yıllık 200 bin TL ciro yapan bir nakliyecinin 112 bin TL vergi yükü altında ezildiğini, geriye kalan 90 bin TL’nin hem işletme giderleri hem de aile geçimi için yetersiz olduğunu belirterek şunları söyledi:
“Bu tablo nakliyeci esnafını kayıt dışına itiyor, ayakta kalabilenler ise rekabette büyük şirketlerle yarışamıyor. Esnafımızı bu çıkmazdan kurtaracak destek paketleri ve adil vergi düzenlemeleri acilen hayata geçirilmelidir.”
Meclis’e Yöneltilen Sorular
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na:
-
Nakliye esnafının sürdürülebilir şekilde faaliyet gösterebilmesi için Bakanlığınızın, Hazine ve Maliye Bakanlığı ile ortak bir teşvik veya vergi indirimi çalışması bulunmakta mıdır?
-
Uluslararası ve büyük lojistik şirketlerinin sağladığı vergi avantajlarının, küçük nakliye esnafını piyasadan silmesini engellemek amacıyla alınacak tedbirler var mıdır?
-
Araç bakım ve onarım maliyetlerinin yüksekliği göz önüne alındığında, bu giderlerin vergiden düşülebilmesi yönünde Bakanlığınızın girişimleri olacak mıdır?
-
Nakliye sektörünün sorunlarını doğrudan esnafın kendisinden dinlemek ve çözüm üretmek amacıyla düzenli istişare toplantıları yapmayı planlıyor musunuz?
-
Önümüzdeki dönemde nakliye esnafına özel destek paketi veya finansal kolaylık sağlayacak bir proje hazırlığı bulunmakta mıdır?
Hazine ve Maliye Bakanlığı’na:
-
Nakliye esnafının gelir vergisi dilimlerinin %40 yerine %20 seviyesine çekilmesi yönünde Bakanlığınızca yürütülen bir çalışma var mıdır?
-
Nakliye sektöründe uygulanan %10 KDV tevkifatının 1/6 oranına düşürülmesi yönünde bir düzenleme yapılacak mıdır?
-
Nakliyeci esnafının gider kalemleri neden yalnızca yakıt ve tamirle sınırlıdır? Şirketlerde olduğu gibi daha geniş giderlerin vergiden düşülmesine yönelik bir düzenleme planlanmakta mıdır?
-
Büyük ölçekli şirketler %25 gelir vergisi ve KDV avantajları ile rekabet üstünlüğü sağlarken, nakliyeci esnafı piyasadan silinmektedir. Bu adaletsizliği giderecek bir vergi modeli üzerinde çalışılmakta mıdır?
-
KDV tevkifat sistemi nedeniyle esnafın kazancı üzerinde oluşan yanlış algıyı düzeltmek amacıyla yeni bir düzenleme yapmayı düşünüyor musunuz?