İnsan, âlemde mevcut olan her şeyi maddî ve manevî olarak kendisinde barındıran, özünde kutsî, bedeninde beşerî olan canlıdır. Bu durum insanın, insan olmazdan evvel bulunduğu cemadat, nebadat ve mahlûkat boyutlarından sonra insana ulaşmasından gelmektedir. İnsan önce bir müddet,

Cemadat boyutunda bulundu ve nebadata uruc etti.

Nebadatta bulundu sonra hayvanata uruc etti.

Hayvanatta bulunup daha sonra insana uruc etti.

Şimdi ise insanda bulunuyor lakin ruha uruc etmesiyle tamamlanacaktır.

Regaib Kandili, İslam inancındaki beş kandil gecesinden biridir. Meyletmek anlamına gelir.

İslam’da itikat denilen bir kavram vardır. İtikat, Allah ve kul arasında kurulan bağın adı olup, inancı yaşama hissiyatının tatminliği için yerine getirilen, birey ve toplum için faydalı olan uygulamalardır. Bu sebeple, Kandillerin İslam inancında olup olmaması tartışmaya açık bir konu değildir. Kandiller, kavramların içeriği gereği Kur’an’da mevcut bulunan kulluk gereği olup hem imanî hem itikadî yönden geçerli uygulamalardır. Bir insanın itikadî yönden inancını besleyen ve yaşadığını hissettiği, kalp tatminliğini oluşturan uygulama hem kişiye hem de topluma fayda sağlıyorsa yok saymak ve kaldırılması için çaba sarfetmek iyi niyet olamaz.

Regaip, meyletmek anlamı içerdiğinden, insanın İslam üzerine yaşamayı, şeriatı uygulamayı, dolayısıyla yaratılış gayesi olan Allah’a kulluğunu yerine getirmeyi talep etmesidir. Kavram ve uygulamanın gayesi, özünden koparılıp itibarsızlaştırılmamalıdır. Regaip Kandil’inin her sene tazelenmesinin gayesi de aslında özü ve içeriği gereği Allah’ın kulu olmaya yapılan daveti, emmaresine kul olarak insanlık dışı yaşam sürdürenlere ve Allah’a kulluk yapanlara bu kullukta kalmaları hususunda, davetin hatırlatılmasıdır.

Bu gerçek tüm kandiller için geçerli olan itikattır. İnançlı bir insan için inancının öğreticisi, uygulayıcısı olan ve Allah’ın değer verdiği Peygambere ait olan her şey değerlidir. Kaldı ki bu Peygamber, beşeriyetinde dâhi İslam öğretisi dışına çıkmadan yaşadığından, O’nunla ilgili olan her şey de İslam yani kulluk için gerekli olandır. “Peygamber kandilleri kutladı mı?” gibi art niyetli sorular, içi zehirli ezber ideolojiyle dolmuş cahil düşüncenin türevidir. O, kandil ile dikkat çekilip hatırlatılan İslamî uygulama ve öğretinin kendisi olarak her an bu düşünce ve görüş içinde yaşayandır.

Kendi ideolojisi doğrultusunda benimsediği şahsın her şeyi ve her yaptığı değerli ve sürekli olurken, karşıt dediği kesimin kendi inancının öğreticisi, yaşayıcısı ve sembolü olana ait olanlarını değerli görmesini ve yaşatmasını kabul etmeyişi insanlık dışı olmuyor mu?

Regaip talep etmek olduğundan, talep edilecek olanın bilinmesi ve görülmesi gerekir. Yanlışı talep edip yanlışa yönelip uygulamak, insanın kendisine yapacağı büyük kötülük olur. Talep edilecek olan, güzel ahlak, adalet, çalışkanlık, yardımseverlik, ilim olmalıdır. İnsan, güzel ahlak, ilim ve adalet üzerine olmaya başlayıp böyle yaşadığında kendi Regaip Kandil’ini kutlamayı başarmıştır.